Muziek & Cultuur
Bachcantatediensten
Johann Sebastian Bach heeft tijdens zijn functie als Thomascantor in Leipzig driehonderd cantaten geschreven bij de evangelielezingen van de zondag. Hiervan zijn er zowat tweehonderd van bewaard gebleven. De cantaten werden als een soort muzikale commentaar bij het zondagsevangelie uitgevoerd na de preek.
Hetzelfde gebeurt sinds 2011 op een vijftal zondagen per jaar tijdens de eucharistieviering van 11 uur in de Sint-Norbertuskerk.
Telkens wordt de cantate uitgevoerd die Bach schreef bij het evangelie van de desbetreffende zondag, net zoals het dus in Bachs tijd gebruikelijke was.
De uitvoering van de Bachcantate wordt voorafgegaan door een preek van dominee Dick Wursten, of een andere predikant. Vanuit het evangelie wordt duiding gegeven bij de tekst en muziek van de cantate.
De cantate wordt uitgevoerd door de musici van The Antwerp Baroque Orchestra, opgericht door organist-titularis Emmanuel Van Kerckhoven en vaste solisten voor de aria's.
De koorpartij wordt verzorgd door het Het Groot Akkoord, dat wordt voorbereid door dirigente Els Spanhove.
De algemene muzikale leiding is in handen van Emmanuel Van Kerckhoven, organist-titularis van Sint-Norbertus.
Data:
raadpleeg de website van BACH in de STAD
https://bachindestad.be/bachcantates/
Gregoriaanse vieringen
Het Gregoriaans is bij wijze van spreken de moeder van de Europese kerkmuziek. Na het Tweede Vaticaans concilie, waar de nadruk is komen te liggen op de volkstaal, kwam het Gregoriaans wat in de verdrukking. De teloorgang zou echter een groot verlies zijn voor de eredienst en voor de kerkmuzikale cultuur.
Het gregoriaans, liefst gezongen zonder instrumentale begeleiding, is meditatief en schept een zeer serene, ingetogen sfeer die het bidden vergemakkelijkt. Het laat op unieke wijze woord en klank ineenvloeien.
Polyfone vieringen
Bij polyfone muziek zijn er meerdere, gelijkwaardige muzieklijnen.
Steeds krijgt een andere stem even de aandacht. Hierdoor heeft polyfone muziek een rijke klank: het is een levendige wirwar van verschillende melodieën.
De verschillende 'stemmen' zijn echter niet volstrekt onafhankelijk, vaak delen ze melodische wendingen, of imiteren ze elkaar beurtelings. Ook houden ze zich meestal aan de regels van het contrapunt.
Loret-Stevens orgel - 1847
Het instrument is in 1924 door orgelbouwer Jos Stevens uit Duffel uitgebreid. Het oorspronkelijke pijpwerk van Loret werd behouden en volledig geïntegreerd met nieuwer pijpwerk, zonder de eenheid en het karakter van het orgel te schaden. Het resultaat is een orgel met twee klavieren en zelfstandig pedaal.
In 2001 kreeg het orgel het uitzicht zoals we het nu kennen, met een kwartiereiken orgelkast, volledig in de stijl van de bouwperiode van het orgel en van het kerkgebouw.
Het Loret-orgel behoort tot de weinige orgels in Vlaanderen die van deze bekende orgelmaker bewaard zijn gebleven.
Dispositie
Grand Orgue
Bourdon 16' – 1848
Montre 8' - 1848, C-H 1924
Salicional 8' - 1848, C-H 1924
Bourdon 8' – 1848
Prestant 4' – 1848
Fourniture 3 rangs - 1848/1924
Trompette 8'
Récit Expressif
Flûte Harmonique 8' – 1848
Quintaton 8'
Viola di Gamba 8'
Voix Céleste 8'
Mélophone 4' – 1848
Quinte 3' – 1848
Flageolet 2' – 1848
Trompette Harmonique 8' - laat 19e-eeuws
Basson-Hautbois 8'
Pédale
Soubasse 16'
Octave Basse 8' - ca. 1800
Basse 8'
Flûte 4' - ca. 1800
Bombarde 16' - 1848/1924
Trompette 8' - 1848
Couplers
Copula Récit au Grand Orgue
Tirasse Grand Orgue
Tirasse Récit
Accessories
Trémolo
Tutti
Reil-Kramer orgel (1985-2018)
Het instrument werd in 1985 gebouwd door Louis J. Kramer, de dispositie is ontworpen door Aart Bergwerff.
Het orgel heeft drie manualen, hoofdwerk, bovenwerk, koppelklavier, en een zelfstandig pedaal.
Het orgel is door de orgelmakerij Reil uit Heerde (NL) overgeplaatst en gereviseerd. De windvoorziening is aangepast en de intonatie volledig herzien.
Tevens plaatste Reil een transponeerinrichting zodat het orgel een halve toon lager kan worden gezet.
Het front is aangepast aan de nieuwe ruimte.
De orgelkas is geschilderd in mahonierood met accenten in bladgoud door de firma De Jongh uit Waardenburg.
Het orgel is gebouwd in de stijl van de eerste helft van de 18e eeuw, maar met moderne technieken.
Dispositie
Hoofdwerk
Quintadena 16'
Praestant 8'
Holpijp 8'
Octaaf 4'
Gemshoon 4'
Octaaf 2'
Quint 2/3'
Cornet 4 sterk
Mixtuur 4-5 sterk
Trompet 8'
Pedaal
Subbas 16'
Praestant 8'
Octaaf 4'
Fagot 16'
Trompet 8'
Trompet 4' (gereserveerd)
Bovenwerk
Baarpijp 8'
Quintadena 8'
Praestant 4'
Roerfluit 4'
Nasard 2/3'
Nachthoorn 2'
Terts 1 3/5'
Sifflet 1'
Scherp 3-4 sterk
Dulciaan 8'
Vox Humana 8' (gereserveerd)
Speelhulpen
Koppelklavier Hoofdwerk-Bovenwerk
Koppel Pedaal-Hoofdwerl
Koppel Pedaal-Bovenwerk
Tremulant op Bovenwerk