Boekbesprekingen

Mgr. Johan Bonny, Roger Burggraeve en Ilse Van Halst over relaties, huwelijk en gezin
‘Mag ik? Dank je. Sorry - Vrijmoedige dialoog over relaties, huwelijk en gezin’. Het is een hartelijke oproep om van gedachten te wisselen over relatievorming, huwelijk en gezin aan al wie in de pastoraal actief is, in school en opvoeding, en ruimer aan alle gelovigen en geïnteresseerden in onze samenleving. Het boek is verkrijgbaar bij uitgeverij Lannoo (zie http://www.lannoo.be/mag-ik-dank-je-sorry) of in de boekhandel.

Mgr. Paul Van den Berghe “Over vrijheid gesproken – met de apostel Paulus en de anderen”
Vrijheid is zonder twijfel één van de gewichtigste levenswaarden, zeker voor de moderne mensen die wij zijn. Onze mooiste dromen zijn gekleurd door verlangens naar vrijheid. Onze klachten verraden heimwee naar verloren of ontbrekende vrijheid. Te vaak vergeten wij daarbij dat ook ons christelijk geloof alles te maken heeft met een oproep tot vrijheid en met een aanbod van een ons geschonken wonderlijke vrijheid. Mgr. Paul van den Berghe blikt eerst terug op de visie van de oudtestamentische traditie inzake de vrijheid en haar nawerking in het Nieuwe Testament. Daarna neemt hij enkele niet-paulinische teksten onder de loep. In het corpus van zijn studie schenkt hij ten slotte zijn volle aandacht aan de rijke en omvattende visie van de apostel Paulus op 'de vrijheid van de kinderen Gods'. Het is immers bij de apostel Paulus dat we de over dit onderwerp de meeste en duidelijkste teksten vinden. Het boek is verkrijgbaar bij uitgeverij Halewijn (zie http://www.halewijn.info/microsite/halewijn-uitgeverij/catalogus/uitgave...) of in de boekhandel.

Jan De Volder over vermoorde Franse priester Jacques Hamel
Op 26 juli 2016 gaat er een ware schokgolf door de wereld. Priester Jacques Hamel wordt door jihadisten vermoord in de kerk van Saint-Etienne-du-Rouvray nabij Rouen. Jan De Volder reconstrueert nauwgezet de omstandigheden van deze tragedie. Hij voert gesprekken met de andere slachtoffers, met inwoners en parochianen, met beleidsmensen. Dit boek laat je kennismaken met het leven en de roeping van deze priester. Hij die ervoor koos nooit in het centrum te staan, is de eerste Europese martelaar van deze eeuw. Zijn testament is meer dan de moeite waard om bij stil te staan. Het boek is verkrijgbaar bij uitgeverij Halewijn (zie http://halewijn.info/microsite/halewijn-uitgeverij/catalogus/uitgave.php...) of in de boekhandel.